Route van Cintha naar Lesotho, Malealea

Zaterdag 5 maart, Lesotho - Malealea

Ik was voor de wekker, die om 4.45 uur af zou gaan, wakker. Het was nog donker. Ik douchte me, kleedde me aan en liep de camping af. Op de plek waar ik gisteren met Bert de giraffen had gezien, streek ik neer in het gras in afwachting van de dieren die naar de drinkplaats zouden komen. Toen de zon opkwam, kwamen er gnoes te voorschijn. Ze hielden me goed in de gaten. Er verschenen ook een giraf, wat emoes en een groepje reebokken. Ik zal me deze gebeurtenis in alle vroegte altijd blijven herinneren.

Vlak voor vertrek voltrok zich een klein drama. Bert stapte met zijn zware backpack in een kuil en ging door zijn enkel. Direct sprak hij zijn gedachte uit dat hij de geplande wandeling door het Drakengebergte niet zou kunnen maken. Dat doet pijn.

De 600 km naar Lesotho (100 km in Lesotho, 500 km door Zuid Afrika) verliepen gladjes. Norman, onze gids, is een goede chauffeur. Hij rijdt alles zelf. Breaks onderweg dienden sanitaire stops, cappuccino's en bezoek aan een supermarkt.

Onderweg verveelde ik me geen enkel moment. Ik zat met mijn camera op schoot en probeerde de schilderijen - van zeer uiteenlopende landschappen - die aan me voorbij trokken zo goed mogelijk te vangen. Lukte niet altijd, maar ik ben wel tevreden met de buit.

Tijdens de laatste stop voordat we aankwamen in Malealea

De laatste 6 km naar Malealea reden we over een 'dirt road'. De volgende dag zou ik van de gids horen dat het dorp een verzoek had gedaan aan de regering om de weg te asfalteren. Dagelijks trekt het dorp toeristen. De gids vertelde verbitterd dat hij sindsdien niet meer naar de stembus gaat. De regering wees het verzoek van het dorp af en schijnt  alleen de eigen zakken te vullen.

We arriveerden om 19.00 uur. Het betekende dat we inclusief de 4 stops 11 uur hebben gereisd.

Onze huisjes in Lesotho zijn schattig. De badkamers zijn - eigenlijk tot nu toe in elke accommodatie - sober, maar de ambiance van de huisjes en het kleinschalige park zijn prachtig.

's Avonds stond er 'Bunny Chow' op het menu, een traditioneel Zuid Afrikaans gerecht. Ik had het gerecht gemaakt voor Bert en Hansruedi voordat we naar Zuid Afrika vertrokken, maar de 'Bunny Chow' van Onery was veel lekkerder! Maar hij maakte de 'butternutsoep' niet en ik wel.