Route van Kaapstad naar Gordons Bay

Vrijdag 26 februari 2016, Gordons Bay

Het kleine familiehotel waar we verbleven serveerde een verrassend goed ontbijt van vers gesneden fruit met yoghurt. Een van mijn favorieten. Het was vroeg en daarom nog fris, maar wie kan er in februari buiten ontbijten?

De taxi was op tijd, we waren netjes om 7.30 uur op het hoofdkantoor van Nomad. Vandaag begon het werkelijke avontuur van de 20-daagse rondreis door Zuid Afrika. In het centrum van Kaapstad ontmoetten we de 15 medereizigers en de Afrikaanse gids, de Afrikaanse kok en de vertaalster Duits, die ons de gehele vakantie zouden vergezellen.

De lokale gids die de stadswandeling van Kaapstad voor zijn rekening zou nemen was 2 uur te laat. Niet echt een fijne eerste indruk van Nomad.

We stapten in de bus om een bezoek te brengen aan de Township van Kaapstad, Langa genaamd. Onderweg reden we langs het Groote Schuur ziekenhuis waar in 1965 Christian Barnard de eerste geslaagde harttransplantatie uitvoerde.

In de Townships werden zwarte mensen tussen 1948 en 1959 ondergebracht. Het werd hen verboden de 'witte' steden te bezoeken. Die waren slechts voor de blanken. Zwarte mensen werden gearresteerd als zij de stad betraden. In 1652 werd Zuid Afrika gekoloniseerd door Nederland. Vervolgens namen de Engelsen de macht over. Apartheid was tussen 1948 en 1990 van kracht. Van haar geschiedenis heeft het land nog zichtbaar last: er volgde een indrukwekkende wandeling door de krottenwijk. Armoede, armoede en nog eens armoede. Bizar om te bedenken dat alles te maken heeft met het verschil tussen blank en zwart. Confronterend. In een kamer kleiner dan de hal van mijn huis, woonden 3 gezinnen (15 mensen). Huur: 100 Rand per maand (€ 6).

Het volgende doel van de dag was de cave van Fairview bij Stellenbosch. Op de Fairview boerderij te midden van de wijngaarden hadden wij een wijnproeverij. We proefden 3 witte en 3 rode wijnen en er werd een stukje kaas bij geserveerd, dat de smaak van de wijn versterkte. Van het ene glas witte wijn dat ons positief verraste, namen we twee flessen mee. De andere glazen wijn maakten geen indruk.

In de wijnindustrie van Zuid Afrika werken 300.000 mensen en er wordt 20 miljoen Rand omgezet in deze industrie. Zuid Afrika is het 7de land van de meeste wijn producerende landen.

Op het programma stond dat wij vervolgens een bezoek zouden brengen aan de stad Stellenbosch, maar omdat de gids 's morgens 2 uur te laat was en het programma daardoor 2 uur was opgeschoven, bleek er geen tijd voor een fatsoenlijk bezoek aan de stad. Ik baalde er goed van, want Stellenbosch is een mooie stad.

Norman, onze Afrikaanse gids, reed langs de universiteit van Stellenbosch. Hij had er zelf gestudeerd. In de imposante gebouwen van de universiteit uit 1918 studeren 20.000 mensen. Er was nauwelijks tijd om foto's te maken, echt balen. Ik dacht, als vandaag model staat voor deze reis, dan hebben we de verkeerde organisatie gekozen. Gelukkig bleek deze zorg later ongegrond.

Het 4sterren hotel Krystal Beach in Gordons Bay was super. We aten 's avonds in een visrestaurant Ocean Basket (een keten van visrestaurants) in de baai. In de zwoele avondlucht sloot ik met Bert en Hansruedi op het terras van onze hotelkamer de dag af met het glaasje witte wijn uit Fairview.