Route van Las Vegas naar Death Valley

Vrijdag 22 juni 2007 - California, Death Valley

Geen kunst om vroeg op te staan vandaag. Om 6.45 uur was het al benauwd in de RV. 's Nachts hadden we de airco niet aan. We besloten op tijd de warme stad uit te rijden. Niet wetend wat ons verderop op de route te wachten zou staan...

Vanuit de auto het immens wijdse landschap met het

Bestemming van vandaag: Death Valley National Park, de heetste plek op aarde en de droogste plek van Noord Amerika. Death Valley maakt deel uit van de Mojavewoestijn. Het heeft inderdaad de uitstraling van een woestijn; wijds en droog. Pas in 1994 werd Death Valley tot National Park gemaakt door Bill Clinton.

De parkeerhavens langs de weg zijn niet heel talrijk, maar bij elke tank-stop waste ik de ramen van onze motorhome, waardoor het foto's maken door de ruiten heel goed te doen was. Vandaag was het erg prettig dat we in onze airconditioned auto konden blijven zitten. Buiten was het 52 graden Celsius.

Bij Badwater Basins stopten we. Het is het laagste punt van Noord Amerika, 85 meter onder de zeespiegel. Het water in het basin is niet drinkbaar, vandaar de naam 'Badwater' (slecht water). De 'badwater'slak leeft in dit zoute water. De witte stukken in het landschap, is landschap uitgebeten door het zout.

Het gebied is zo droog omdat er een aantal bergruggen ligt tussen de vallei en de Stille Oceaan. Wolken regenen leeg op deze bergruggen, waardoor er in Death Valley vrijwel nooit regen valt, minder dan 50 mm per jaar.

Het zwembad in Furnace Creek

Om 15.30 uur reden we het woestijndorp, Furnace Creek binnen. De dame van de receptie zei dat het nog steeds 52 graden Celsius was. We waren de enige RV. Toen we ons huisje installeerden, stopte de airco ermee. Ed klom op het dak van onze motorhome en inspecteerde het apparaat, maar zag niets bijzonders. We belden met Road Bear. Daar vertelden ze ons dat het niet was toegestaan om met de camper in zomermaanden Death Valley te bezoeken. Het stond in de Algemene Voorwaarden. Road Bear zou in de extreme hitte van Death Valley niet kunnen garanderen dat de motorhome goed bleef functioneren.

We deden de airco uit, pakten onze badspullen en lagen tot 21.00 uur bij het zwembad, waarin we regelmatig verkoeling vonden. We besloten de volgende dag vroeg te vertrekken.

Het restaurant (bovenste gele gebouw) in Furnace Creek

Het was geen goed idee om in de RV te koken. Beter om niet meer hitte te veroorzaken dan er al was. Geen probleem, we streken neer in het Steakhouse in het dorp. Dat werd een heel verrassend bezoek. Mijn verwachtingen van de kwaliteit van het eten waren laag; wat kun je verwachten in de 'middle of nowhere' en een handje vol mensen? Dat laatste viel erg mee (het restaurant zat vol). En bovendien kwam ik tijdens het diner tot de conclusie dat wij in een goed restaurant zaten.  Ik at er een hele lekkere lamsburger. Goed lamsvlees op goed foccaciabrood met dikke frieten in de schil, top. Van de wijnkaart kozen we een mooie kruidige, volle witte wijn uit Sonoma.

Terug in de RV werkte de airco weer. Die nacht hielden we de airco voor het eerst tijdens de vakantie aan. Het betekende flink wat lawaai, maar toen ik de volgende morgen uitgerust wakker werd, concludeerde ik dat ik niets van de airco had gemerkt.