Route van Stromness naar Hoy

Woensdag 14 augustus 2013 - Stromness

Ondanks het overvolle programma van de vorige dag, werd ik vroeg maar uitgerust wakker. De lunchpaketten lagen al klaar toen wij gingen ontbijten in het restaurant van het hotel. Het hotel lag - zoals ook in Kirkwall - aan de haven. Daar wachtte de veerboot die ons in 35 minuten naar het eiland Hoy bracht. Onderweg vaarden we langs een eilandje dat bezaaid lag met zeehonden. Met de verrekijker kon ik ze goed bekijken.

De Dwarfie Stone op Hoy

Vanaf de Moaness pier bracht een busje ons naar het beginpunt van de wandeling, Rackwick. Halverwege de route bekeken we de Dwarfie Stone, een - waarschijnlijk door de zee - uitgeholde steen. Het verhaal is dat een dwerg in de steen heeft gewoond.

Vanaf Rackwick liepen we 3,9 km naar 'The old man of Hoy', de enorme staande rotsformatie aan de westkust van Hoy. Bij het begin van de wandeling stond een bord dat je 3 uur moest uittrekken voor de wandeling naar 'The old man'. Daar hadden we om gelachen. We liepen er geen 3 uur over, maar de wandeling was zeker stevig.

Op de rots naast 'de oude man' lunchten we. De natuur was prachtig. Ik had de neiging om de planten aan te tikken, zodat ze - zoals in de film Avatar - licht zouden geven. We zagen er veel Grote Jagers.

De totale wandeling van vandaag bedroeg 14,5 km. Om 15.45 uur dronken we in het café bij de pier een biertje en stapten op de ferry van 16.30 uur. Vandaag was een waardige afsluiting van de wandelvakantie.

De rest van de dag relaxten we. De volgende dag vertrok de ferry om 6.30 uur naar Scrapster, wat betekende dat we om 6.00 uur de tickets moesten ophalen bij loket van de veerboot. Ontbijt kregen we mee van het hotel. Morgen reizen!