Route van Westray naar Stromness

Dinsdag 13 augustus 2013 - Stromness

Ed was zonder het te weten zijn portemonnee verloren op het eiland met de 42 bewoners. Geld, bankpasjes, alles zat erin. Ook zijn visitekaartje van Omniscript. De eerlijke (Franse) vinder leverde de portemonnee af bij de jeugdherberg op het eiland. De eigenaar van de herberg gaf de portemonnee mee aan het busje dat naar de veerpont reed. De man van de veerpont gaf het aan de overkant van het water mee aan de buschauffeur op de kade, die met de bus langs ons hotel reed.

Wij stonden om 8.10 uur bij de bushalte klaar voor de rit naar de ferry. Toen de deuren van de bus voor onze neus open gingen stak de buschauffeur met een grote smile zijn hand uit en gaf Ed zijn eigendom terug. Onderweg spraken we met de chauffeur en Ed maakte een compliment over de inborst van de Orkney bewoners. 'The whole world should be like this, shouldn't it?', zei de buschauffeur.

Tijdens de overtocht met de veerboot terug naar Kirkwall werd het al slecht weer. Ik vermaakte me met Murdoch, waarvan ik 8 boeken op mijn eReader heb staan. Ook in Kirkwall plensde het. We stapten op de bus naar Stromness, waar het bleef regenen totdat wij - na het inchecken in ons hotel - naar buiten stapten om de fietsen te huren.

Het programma van vandaag was een fietstocht van 32 km, met langs de route een bezoek aan:

1. Maes Howe, een 5000 jaar oude graftombe;

2. The Standing Stones of Stennes, een kleine, oude stenencirkel;

3. The Ring of Brodgar, een grote, oude stenencirkel;

4. Skara Brae, het 5000 jaar oude dorp aan zee dat in 1840 door een storm werd

blootgelegd en ontdekt. Aanleiding voor deze vakantie!

Het was inmiddels mooi weer geworden, waardoor ik erg genoot van de fietstocht door het prachtige landschap.

1. Maes Howe

Vooraf reserveerden we het bezoek aan de graftombe. Tip in het reisprogramma van SNP, want Maes Howe is een drukbezochte plek. Omdat ons programma zo gesmeerd was verlopen waren we een uur te vroeg. Zonder problemen konden we een uur vroeger met de tour mee.

De gids was welbespraakt en schetste een sprekend beeld. Nabestaanden vertoefden in de grote ruimte, in het midden van de tombe om bij hun doden te kunnen zijn, die met hun kostbaarheden in de buitenring van de tombe waren begraven. Ook vertelde ze hoe de Vikingen de kostbaarheden hadden gerooft uit de tombes en in de muren 'Sven was here' hadden gebijteld in plaats van informatieve spreuken achter te laten waaraan wij vandaag de dag iets zouden hebben. Niets weet men zeker, de verhalen zijn gebaseerd op aannames en daar kwam ze met veel humor voor uit.

2. The Standing Stones of Stennes

Een kleine stenencirkel uit het Neolithicum. Ik maakte veel foto's van Ed tussen de bijzondere staande stenen. Ed 'heeft iets' met stenencirkels, ook nu weer.

3. The Ring of Brodgar

Een zeer imposante stenencirkel uit het Neolithicum waarbij de ceremoniële ring van bovenaf gezien gaaf rond is.

4. Skara Brae

Tijdens een vorige vakantie in Schotland bezochten we de Callanish Standing Stones op het Isle of Lewis. Daar ontstond bij Ed de wens om Skara Brae met eigen ogen te aanschouwen.

Om half vijf arriveerden we bij het 5000 jaar oude Schotse dorp. Skara Brae wordt ook wel het 'Schotse Pompei' genoemd. Het is ouder dan Stonehenge en de oude piramiden.

Vooraf aan het bezoek aan de site van Skara Brae, bezochten we het museum waarin verschillende reconstructies te zien waren van hoe het leven in Skara Brae er 5000 jaar geleden uitgezien kan hebben. 'Kan', want voor de verschillende theoriën daarover is geen bewijs voorradig.

Op de site was ik onder de indruk van hetgeen er bewaard is gebleven. De verschillende huizen bij elkaar gaven mij een levendig beeld van de gemeenschap zoals die toen - dicht op elkaar - leefde.

Toegift:

Tijdens de fietstocht van The Standing Stones of Stennes naar The Ring of Brodgar stuitten wij op een archeologische opgraving. Een zeer levendige en bedrijvige plek waren archeologen druk aan het werk waren met het voorzichtig blootleggen van een dorp.

Vermoed wordt dat er nog heel veel archeologische vindplaatsen liggen in deze contreien.

Ik heb vandaag erg genoten van Ed. Hij was duidelijk in zijn sas vanwege de oudheidkundige doelen van vandaag.

Om 18.00 uur aanvaardden we de terugreis. Ik heb de ideale schakelingen op de fiets te pakken. Daardoor lukte het (meestal) om de steile hellingen op te komen.

Onze hotelkamer is ruim en comfortabel. 's Avonds aten we in een hotel dat op een steenworp afstand van het onze lag. Het hotel was een slagje luxer en, zo verwachtten wij, ook de menukaart. Ed vond de 'Sticky Toffee Pudding' op de kaart.