Zondag, 21 juli 2024, Berlijn

We vertrokken om 9.30 uur en stapten vlakbij het hotel op de bus. Eerste doel was het maken van een rondvaart over de Spree. We banjerden via het Nikolai kwartier, het Quartier Latin van Berlijn, naar de boot. De boot trok zich door het water, als een krachtige borstel door klittend haar. De vaart duurde een uurtje. Het was heet, de kapitein deelde paraplu's uit als wapen tegen de hete zon. Maar de blauwe luchten doen het goed op de foto's, dus mij hoor je niet.

Met 6 andere vrouwen streek ik na de vaart neer voor de lunch op een terras in de schaduw in het Nikolai kwartier.

De groep splitste zich daarna opnieuw. Met José liep ik naar de bibliotheek. We wandelden langs de imposante Humbold (oprichter van de universiteit) universiteit.

De bibliotheek had het maximale aantal bezoekers van die dag bereikt, waardoor wij de boodschap kregen dat we het de volgende dag opnieuw moesten proberen. Reserveren kon niet.

het 4de deel van de 9de symfonie van Beethoven

We bezochten het museum onder de bibliotheek met onder andere een deel van de originele bladmuziek van de 9de symfonie van Beethoven. Het was een pleister op de wonden. We kochten een Italiaans schepijsje en waren netjes om 15.15 uur terug bij het standbeeld van Frederik de Grote, het verzamelpunt voor de groep.

Voor het bezoek aan de Rijksdag stapten we op de U-Bahn. Daar hadden we een reservering voor de entree tot de glazen koepel van het gebouw. Het werd een inspirerend bezoek. Ook hier hebben de Duitsers oude en nieuwe architectuur prachtig gemengd tot een coherent geheel. Het gebouw is zo fotogeniek, ik kon me met fotograferen niet beheersen.

De tippel terug naar het hotel door het Tiergarten park was ondanks de schaduw warm. Het was 32 graden geworden. Behalve het avondeten, was het de laatste daad van de dag.

Heel stiekem dacht ik al aan de herkansing van een entree tot de bibliotheek op de volgende dag.

Ten tijde van het kwartiertje lopen naar het Indiase restaurant waren de voeten hersteld. De vegetarische thali die op de kaart stond was grandioos. Het was alleen veel te warm in het restaurant, waardoor ik 1 x naar buiten moest vluchten om af te koelen. De kleine gerechtjes eten feestelijk. Ik vertelde over mijn tijd in India.

Op de terugweg naar het hotel, wilde het gezelschap nog even langs de Kaiser Wilhelm Gedächtnisse Kirche lopen. Dat bezoek had ik al gehad, dus ik liep rechtstreeks naar het hotel en sloot de dag af met een paar notities.