Zaterdag, 20 juli 2024, Berlijn

Het programma begon om 10.00 uur.

In mijn eentje liep ik na het ontbijt in een half uurtje naar de Kaiser Wilhelm Gedächtnisse Kirche. De combinatie van nieuwe en oude architectuur vind ik inspirerend. Oud en nieuw past naar mijn oog fantastisch bij elkaar.

Deze reis is een zogenaamde RAB reis, Relaxt Actief Bergwandelen. Dat relaxt klopt wel, haha, maar het actief minder. Tenminste, naar mijn normen. Uhhh, bergwandelen? De verkeerde inschatting van deze reis kan ik slechts mezelf aanrekenen.

Ook metrostation Wittenbergplatz bracht ik een bezoek en was de moeite van het bezichtigen waard.

monument Russische soldaten

Het was 31 graden in de stad en de lucht was weer knalblauw.

Vanuit het hotel liepen we door het prachtige Tiergarten park richting de Rijksdag. Onderweg kwamen we een monument voor Russische soldaten tegen. Bij de Rijksdag reserveerden we een entree voor de volgende dag 16:00 uur.

Vanaf de Rijksdag wandelden we langs de BrandenburgerTor.

Onderweg banjerden wij een andere groep tegemoet. De Friese dame zei kordaat, 'Als je onze groep zat bent, is dit het moment om te wisselen’, haha.

We wandelden naar het Joodse monument. Uitleggen kan ik het niet echt, maar ik vond het een aangrijpend bezoek.

Het monument van de Berlijnse muur was de volgende schakel van de culturele ketting. Het restant van de oude Berlijnse muur staat midden op een groot en druk verkeersplein, de Potsdamerplatz. Wederom een creatief vlechtwerk van oud en nieuw.

In een gezellige, groene restauranttuin at ik een kostelijke bietensalade.

Vervolgens splitste de groep zich. Met 2 ladies uit de groep bezocht ik de Dom.

270 Traptreden klimmen leverde een weergaloos uitzicht op over de stad.

Die avond at ik voor een 2de keer sushi. Paste goed bij het warme weer. We zaten weer lekker buiten, echt super.

Voor een half uurtje gooide ik mijn benen languit op bed. Thea had een voorstelling gespot. De film in de openlucht aan de voet van de Rijksdag begon om 22.00 uur. Heen liepen we met zijn 3en de 35 min door het feeërieke Tiergarten park. 2 Dames waren er vanuit het sushi-restaurant direct naar toe gelopen.

Het was een indrukwekkende film ‘75 Jahre Demokratie lebendig’, over 75 jaar vrijheid in Duitsland, waarin de 2e wereldoorlog, de val van de Berlijnse muur, energiecrisis, corona, politiek, en nog meer geschiedenis langs. De lichteffecten waren bijzaak, maar heel bijzonder. De toon van de film, met name bij de onderwerpen 2e Wereldoorlog en de Berlijnse muur, was erg goed. Ik was onder de indruk.

Na de voorstelling wandelden we 50 minuten met zijn 5en niet door het donkere park, maar langs de weg terug naar het hotel. Problemen moet je niet opzoeken, ‘Das nützt niemand nichts’. Ik liep die dag 23,5 km.