Zondag, 2 oktober 2022, Black Lemur Camp

Het was 5.00 uur en ik had de deur en de gordijnen geopend om de dag binnen te laten komen. Voor het ontbijt zou ik gewapend met camera in de omgeving rond wandelen. Ik was net bezig met het verzamelen van kleding voor na de douche, toen ik op de veranda een hoop geritsel hoorde. Ik was niet de enige die genoot van de zon en het uitzicht (zie foto).

Tijdens mijn ochtendwandeling trof ik een Panser kameleon, die aan het vervellen was en een tak in de wind probeerde na te doen.

Er stond een dag vullende wandeling op het programma. Om 8.30 uur gingen we op pad met Angelico, de hoofdgids en 4 hulpgidsen. De hulpgidsen zijn jonge mannen, allen gecertificeerd om te mogen gidsen in het Black Lemur Camp. Ze wijzen de weg en weten de dieren feilloos op te sporen. Ook deze gidsen zijn van de 'Associatión des guides'. Daarnaast dragen ze onze lunch en bereiden deze.

Wij klauterden achter de gidsen aan, tussen en onder takken door, over keien en stronken.

Een van de groepsleden voelde zich niet goed en bleef achter in het 'kamp'.

We zagen vandaag ongelooflijk veel dieren. Van het wandelen door de natuur van Black Lemur Camp werd ik al heel blij, maar qua flora en fauna rolde ik bovendien van de ene verwondering in de andere.

Eerst troffen wij een groep van 4 Perriers sifaka's. De Perriers sifaka's worden door uitsterven bedreigd. Iris, onze primatologe en reisleider, was onder de indruk van de ontmoeting. Ook zij had de dieren nooit van zo dichtbij gezien.

Bij de waterval maakten de dragers de lunch voor ons klaar, terwijl wij het water in doken. Dat was lekker opfrissen na het klimmen en klauteren in de tropische warmte.

De lunch was heerlijk. Iris had ons deze lunch voorgesteld in plaats van brood met van alles erop, wat klef en warm wordt in de tassen. De rijst met saucijsjes, een lekkere bonensaus en een frisse salade smaakten perfect. En natuurlijk fruit!

Bij de waterval was de beplanting feeëriek. Het was alsof ik in de film Avatar van James Cameron was gestapt.

De route terug naar onze accommodatie was ook onvergetelijk en leverde adembenemende flora en fauna op. Over de 11 km deden we de hele dag. We spotten verschillende soorten Sportive maki's. De beestjes zijn nachtdieren en hebben bolle, rode ogen. Ze komen nieuwsgierig uit hun holen vandaan als ze mensen horen om te checken of er gevaar dreigt.

Voorafgaand aan een lekker diner, douchte ik en deed ik een powernap. Om 19.30 uur begonnen we aan de nachtwandeling. Ik heb me weer stevig ingesmeerd met Deet. Overdag komt er eerst een zonnebrandolie op, dat moet, wil je niet in de problemen komen. Na een half uur kan de Deet erover heen. Ik was vanavond net gedoucht toen ik een vogel hoorde (foto nummer 3 hierboven). Dus liep ik in mijn T-shirt en onderbroek naar buiten. Geen erg in. Het leverde een flinke hoeveelheid muggenbeten op. Ik had er geen last van, maar het was wel een goede les. Het innemen van de dagelijkse malariapil à € 3 gaat goed, hahaha.

Op de nachtwandeling zagen we gekko's, kameleons, Sportive en Mousse maki's. Fotograferen is heel moeilijk. De dieren zitten tussen de takken, wat scherpstellen bemoeilijkt en flitsen is niet mijn ding. Dus bekeek ik de beestjes uitgebreid met mijn verrekijker en genoot.