Zaterdag, 1 oktober 2022, Black Lemur Camp

Mijn bed lag bezaaid met kleine pissebedden toen ik om 6.00 uur ontwaakte. Ik had er niet minder om geslapen, haha, en ik was niet door ze gebeten, dus klaar. Na een koude douche banjerde ik rond in de omgeving tot het ontbijt van half acht.

De landschildpad had ik de vorige avond op dezelfde plek slapend aangetroffen. Henk, ook een vroege banjeraar, attendeerde me op de lemuren achter onze accommodatie (filmpje hieronder).

Na een goed ontbijt (gebakken eitje en verse mango en papaja), vertrokken we om 8.15 uur met 3 jeeps. Tijdens de 1ste stop kochten we langs de weg cashewnoten. De cashewbomen groeien hier langs de kant van de weg.

De 2de stop was de lunch. We hadden er inmiddels ruim 4,5 uur rijden op zitten, het was half een. De warme lunch bestond uit een gerecht met spinazie, rundvlees en grote witte bonen. De rijst is hier heel smaakvol.

Tijdens de laatste etappe stopten we in Ambilobe om voor mij een tandenborstel en tandpasta te kopen. Ik had ze in de douche op Nosy Iranja laten liggen. Reisgenoten moesten naar de apotheek. Ik was blij dat ik dat niet nodig had.

De weg is door heel Madagaskar niet al te best. Over de 185 km deden we 8 uur. Stukjes asfalt worden afgewisseld door onverharde stukken weg en soms is het een echte survival.

In de manden van de fietsers zitten kippen, die ze op de markt gaan verkopen.

Ik zat in de voorste jeep. Onze gids, Angelico, zat bij ons in de auto. Plotseling riep hij iets onverstaanbaars naar de chauffeur, waarop deze onmiddellijk stopte.  Een kameleon stak onze weg over. De auto's stroomden leeg en de camera's maakten het beestje onsterfelijk. De Sandwich kameleon, beweegt heen en weer als hij loopt, om zijn vijand te doen geloven dat hij een bewegende tak in de wind is. De creativiteit van de natuur is grenzeloos.

Na 8 uur zat de reis erop en betraden wij het Black Lemur Camp. Door de eigenaar werden we welkom geheten. Hij vroeg begrip voor het feit dat zijn personeel niet geschoold was voor de horecataken. Het zijn mensen uit het nabije dorp. Door covid had hij zijn personeel moeten ontslaan. De mensen spraken geen Engels, maar ze hadden een vriendelijke uitstraling. En non-verbale communicatie is universeel, dus het lukte allemaal prima. Mijn huisje voor de komende dagen is grandioos en idem is het uitzicht (hieronder)! Het is een natuur lodge, die zijn eigen eten verbouwt en waar de elektriciteit compleet uit zonnepanelen wordt gewonnen.

Om 17.00 uur was een ieder die mee wilde op de 'nacht' wandeling daarvoor klaar. Vanaf 18.00 uur zou het donker zijn.

Donker is hier dan ook echt pikkedonker. De hoofdlamp die ik heb gekocht is formidabel! We vonden een Mousse lemur. Het schattige grijsbruine beestje sloeg ons vanaf zijn tak gade. Met de lichten die wij bij elkaar tot onze beschikking hadden, waren de nachtdieren goed te zien. Het fotograferen in het donker blijf ik moeilijk vinden. Iris gaf soms aan wanneer we de dieren hun rust weer moesten gunnen.

Het was heerlijk om de benen te strekken na de lange zit van vandaag.

We waren net op tijd terug voor het diner om 19.30 uur en schoven direct aan. Ik had voor vertrek gekozen voor de groentesoep, de kipcurry met rijst en de verse fruitcocktail.

Terug in mijn kamer besloot ik direct te gaan slapen en mijn dagboek de volgende ochtend bij te werken.