Woensdag, 9 augustus 2023, Rjúpnafell, Þórsmörk

De dag begon met de bedrijvigheid van ontbijt voorbereiden, wassen, aankleden en de spullen voorbereiden voor de wandeling. Regenkleding moet altijd mee en zo ook een zonnebril en zonnebrand. Arvy gaf aan dat het een warme dag zou worden. Een blauwe hemel en 14 graden.

Na het ontbijt bereidden we de lunch. We vertrokken om 9 uur, een half uur later dan anders, terwijl we niet in hoefden te pakken, want we blijven hier 2 nachten.

Vandaag ging ik ingesmeerd op pad, want het lukte door het zonnetje om in korte broek en blote armen te lopen. Arvy adviseert over een laagje kleren dat uit of aan kan, maar uiteindelijk bepaal je het uiteraard zelf. De snack pauzes hebben we voordat we gaan klimmen, zodat we snelle suikers hebben die verbrand kunnen worden. Op de agenda staat een rondwandeling met als hoogtepunt, de Magni berg, waarvan de top te zien hierboven in de verte op de foto.

onderweg naar de Magni berg

De lunch was na de steile klim naar de top. Niet iedereen ging mee, want voor mensen met hoogtevrees, zoals Hansruedi, is het geen feest. We deden er anderhalf uur over om heen en weer te lopen. De steile paden waren best een uitdaging. Halverwege moesten de stokken achter blijven, zodat je 2 handen kon gebruiken om te klimmen.

Terug mochten er geen foto's meer gemaakt. Tijdens het dalen is de kans op ongelukken groter. Met alle rollende, losse stenen was er de afspraak om 'stone' te schreeuwen, om mensen lager op de berg te waarschuwen dat er een rollende steen naar beneden kwam. Hansruedi fotografeerde Bert en mij toen we op de top waren. Hieronder die je het slingerpad naar de top van de berg.

De terugreis vanaf de voet van de Magni berg, was voornamelijk dalen, dus een makkie. We zochten nog een ander mooi uitzichtpunt op en waren snel daarna terug bij onze accommodatie.

15 km, 929 meter stijgen en weer dalen.

In deze omgeving is het groener. Ik heb wat bloemen kunnen fotograferen en sowieso wat meer tijd genomen om foto's te maken.

Er zijn weer nieuwe gasten. Een Spaanse groep deze keer, gisteren was het Italiaanse echtpaar met hun zoontje van een jaar of 8 er. We troffen hen ook in de andere hutten. Zij eten heel basic, dus geven we hen het eten dat we over hebben. Vanmorgen hadden we scrambeld eggs met bacon van de Canadese vader uit ons gezelschap. Het jongetje vond het heerlijk. Ook van de lemoncurdtaart die we een paar dagen geleden hadden smulde hij. Vandaag kwamen er 3 lamsbouten van de barbecue. Zie hier beneden op de foto. De discipline in de groep om te assisteren bij het maken van eten, opruimen, inpakken en noem maar op is groots. Vooral de Ieren zijn zeer daadkrachtig. De Duitsers zouden zeggen, 'Viele Hände, schnelle Ende'.

Er was geen rij bij de douches toen we terug kwamen van het wandelen, dus nam ik meteen een douche. Daarna dronk ik een glaasje rode wijn met Bert en Hansruedi, buiten aan een picknick bank.

Het was een fantastische dag. 17 Km, 900 meter geklommen en 200 gedaald.