Zondag, 8 september 2024, Bad Gastein

Er stond een stevige wandeling op het programma. De taxibus stond weer netjes op tijd klaar. Die bracht ons in 20 min naar het begin van de wandeling. De bagage ging deze keer meteen mee.

We waren nog niet aan de wandel of er kwam een lekkere cappuccino op ons pad.

We struinden langs de rivier de 'Ache' naar het sfeervolle dorp Bad Hofgastein. Hier begon de route over de Gasteiner Höhenweg. Het was gemoedelijk wandelen over dit populaire panorama-pad.

Wat een uitzichten hadden we.

We beenden door schattige dorpjes. De lucht was niet zo blauw als gisteren. Dat is jammer voor de foto's, maar het genieten was er niet minder om.

De route leidde ons door een tunnel door de berg.

Gasthof Poserhöhe

Via een stevige klim door het bos kwamen we aan bij het oergezellige Gasthof Poserhöhe op het hoogste punt van de wandeling. Lekker in het zonnetje bij Gasthof Poserhöhe dronken we wat en snoepten we van de Kaiserschmarren.

Vlak voor de top hadden we al geluncht met de spullen die we aan het ontbijt hadden klaargemaakt.

Na een evenzo stevige afdaling liepen we via de romantische Kaiser Wilhelm Promenade het mondaine kuuroord Bad Gastein in naar het centrum van de stad.

Een keer moesten we tijdens het dalen touwen gebruiken om slingerend om een rots heen te komen.

Ik was blij dat het nog droog was, want nat was het er glibberig en risicovol geweest.

Bad Gastein ligt in een steile kloof. In het midden van de stad komt een hoge, krachtige waterval naar beneden, heel bizar. Aan de voet van de waterval dronk ik een cappuccino met de heren.

De wandeling van vandaag was 17 km lang en duurde zonder pauzes 6 uur. We stegen 870 m en daalden er 620.

Vervolgens zochten we de hotels van mij en Bert & Hansruedi op. Bert & Hansruedi zitten deze nacht, en nog een tweede ergens verderop in de vakantie, in een ander hotel, het resultaat van onze late boeking. Maar het is niet onoverkomelijk. De mijne lag als eerste op de route. Mondi is een enorm groot hotel. Mijn kamer is luxe en klassiek, dat van mijn vrienden kan er net mee door zag ik de volgende ochtend.

We aten die avond bij een Italiaans restaurantje vlakbij mijn hotel. Ik at een lekkere spaghetti met gamba's en asperges, echt super.

De heren deden na het eten nog een rondje dorp, ik gooide mijn benen languit op bed.