Dinsdag, 3 september 2024, Salzburg

Om 11.00 uur stonden we bij de fietsenverhuur langs de Salzach in het centrum van de stad. Op advies van de fietsenman fietsten we aan de zuidkant van de Salzach de stad uit naar Hallein. Een mooie, groene tocht langs het water.

In Hallein banjerden we rond, lunchten we en besloten op een terras om een bezoek te brengen aan de zoutmijnen. Het laatste stuk van de fietsroute was zo steil, dat we onze fietsen achter moesten laten om dit laatste deel lopend af te leggen. Het was een deel van een kruisgang die we liepen.

De zoutmijn was een inspirerend bezoek. De zoutdelving ligt er nu stil, maar er zijn nog wel 3 andere plekken in de omgeving waar zout wordt gewonnen. We deden een tour van 80 min door de mijn. Commercieel was het wel. We liepen stukjes, zagen filmpjes over de zoutwinning, die op de wanden van de grot werden getoond, namen 2 x een roetsbaan naar beneden en voeren een stukje over het ondergrondse meer. Het was er 10 graden. Er gaat van buiten een constante luchtstroom door de grotten. Zomers koelt de buitenlucht af naar 10 graden, 's winters warmt de luchtstroom op naar 10 graden.

Toen we uit de grotten kwamen was het noodweer. Er stroomden riviertjes door de straten. We wachtten in de museumwinkel op beter weer, totdat deze zijn deuren sloot. Uiteindelijk namen we een bus terug naar het station in Hallein. Daar hadden we de mazzel dat er een taxi beschikbaar was. Die bracht ons naar de plek waar we de fietsen hadden achtergelaten. Op de fiets reden we door de regen naar het treinstation van Hallein (de foto is van de heenweg, hahaha).

In Hallein pakten we met fiets en al de trein terug naar Salzburg. Het spetterde nog licht in Salzburg.

We fietsten naar ons appartement, want deze hoefden de volgende ochtend om 11.00 uur pas terug.

Hansruedi had een Grieks restaurantje in de buurt gevonden die tot laat open was. Ik at een souvlaki met rijst en salade.