Route van West Kelowna via Osoyoos naar Manning Park

Dinsdag 23 september 2014 - Manning Provincial Park

Om 7.00 uur streek ik met de laptop neer op de comfortabele bank in het appartement in The Cove Lake Resort. Met de aparte huiskamer (zie foto's 22 september) stoorde ik de zich in Dromenland bevindende Ed niet. Ik verstuurde mails en zette een foto van Mount Revelstoke National Park op Facebook.

We ontbeten onderweg in een Tim Horton's in plaats van het grote hotel waar je 25 Dollar pp voor een ontbijt betaalt.

We reden door een prachtig gebied van fruitteelt. Met name veel appel- en pruimenbomen, maar ook ontelbaar veel wijnboomgaarden.

Ook wordt hier veel veeteelt bedreven. We zagen flink wat koeien en schapen in de groene weiden. In deze contreien is het weer overwegend goed. De meeste regen valt in de Rockies.

Bij Okanagan Falls gingen we Highway 93 af om de kleine, mooie weggetjes te rijden. Bij Oliver zagen we veel California quails in de berm dartelen, maar de beestjes zijn zo nerveus en snel dat het niet lukte om ze op de foto te zetten. Ze hebben een grappig 'antennetje' op hun kop.

Eerste bestemming van vandaag was Osoyoos. We lunchten er eerst en bezochten de Visitor Centre, zodat we wisten waar we de woestijn - waar Osoyoos om bekend staat - zouden vinden. In de reisbeschrijving stond dat het bezoek aan de woestijn niet spectaculair zou zijn. Tot diezelfde conclusie kwam ik ook. We maakten de wandeling over de 'boardwalk' van 1,5 km en waren alert. Er leven ratelslangen in de woestijn van Osoyoos. Het is zaak om binnen 8 uur behandeld te worden in het geval van een ratelslangenbeet. Anders overleef je het niet. Het meisje van de Visitor Centre (van ongeveer 25 jaar) had er gedurende haar hele leven 4 in levende lijve gezien, zo vertelde ze.

We zagen niets, niet eens de woestijnmuis. Wel een paar mooie planten.

Onderweg naar Manning Provincial Park stopten we bij Spotted Lake, oftewel Ktlil's. We reden er voorbij, zagen het vreemde landschap en keerden zodra dat kon om. Het bord 'verboden toegang' bij het hek gaf aan 'Medicine lake for Okanaga (Syilx) people'.

Bij het schattige dorpje Hedley stopten we om een paar foto's te maken.

De reis ging verder naar Manning Provincial Park. Jammer dat het zwaar bewolkt weer was, want de laatste 50 km vanaf de ingang van Manning Park naar ons logeeradres waren schitterend.

Onze verblijfplaats voor 2 nachten, Manning Lodge, is een paar tandjes luxe terug als je het vergelijkt met ons logeeradres van de afgelopen nacht.

's Avonds - tijdens het eten in het restaurant van de lodge - ontdekten wij dat we op een bijzondere plek terecht waren gekomen...

In Manning Provincial Park eindigt de Pacific Crest Trail, een trail van 4.286 km, die start in Mexico. In 1968 is de PCT ontworpen als 'national scenic trail'. In 1993 is de route officieel gemaakt. Langs de PCT liggen 25 National Forests en 7 National Parks. De route in Spanje naar Santiago de Compostela is 825 km...

Nieuwkomers (wandelaars) die het restaurant betraden werden met applaus door het overige publiek ontvangen. De mannelijke wandelaars hadden lange baarden. Kennelijk is het gebruik om tijdens de pelgrimstocht de baard te laten groeien. De jonge mannen zagen er daardoor ouder uit.

We bekeken die avond heel 'modest' de wandelroutes in het park voor de volgende dag...