schilderijtje in de hotelkamer

Donderdag 15 februari 2018, Phnom Penh

Onze reisbeschrijving kondigde een autorit van 6 à 7 uur aan van Battambang naar Phnom Penh, maar de goden zonden ons wel een zeer ervaren chauffeur...

Klokslag 8.00 uur reden we weg uit het comfortabele hotel in Battambang.

Om 9.30 uur passeerden wij Pursat en om 11.00 uur Kompong Chang. Tjalling rekende aan de hand van deze gegevens uit dat, als wij in deze gang door zouden gaan, wij slechts in 4 uur Phnom Penh zouden bereiken.

Het landschap dat tijdens de autorit aan ons voorbijtrok was niet heel spektaculair. Ik las Tjalling uit de LonelyPlanet gids voor over Phnom Penh en las in Agnon (zie de notitie van 12 februari). De tijd vloog om. Met 2 sanitaire stops, arriveerden we om 12.30 uur in de kleine oase, ons hotel voor de komende dagen in hartje Phnom Penh.

Terwijl onze kamer gereed werd gemaakt lunchten wij op het terras bij het zwembad. Hotel252, genoemd naar het nummer van de straat, is van Franse eigenaren. Of er een koloniaal verleden aan ten grondslag ligt heb ik niet durven vragen.

Nadat we ingecheckt waren, liepen we in 20 minuten naar het Nationaal museum. Onderweg kwamen we prachtige gebouwen tegen.

Het Nationaal museum beschikt over een imposante collectie beelden uit Angkor Wat en andere bijzondere tempels. De beelden variëren van de 6e tot de 13e eeuw. Ze moesten ons er om 17.00 uur 'uitgooien'.

Op de route terug naar ons hotel lag een echte boekwinkel. Die hadden wij niet eerder gevonden. Er is van de bezienswaardigheden nauwelijks informatie te krijgen. In deze boekwinkel vond ik zelfs een thriller die zich afspeelt in het Angkor Wat van de 11e eeuw. Het boek 'A woman of Angkor' is geschreven door John Burges.  Het lezen van dit boek was fijn in het decor van Cambodja.

We aten die avond in restaurant Bopha Phnom Penh, gelegen aan de Mekong. Een hele goede keuken en een romantische plek.

We sloten die avond af met een biertje aan het zwembad van het hotel. In blote armen en benen buiten tot 00.00 uur. Ik schrijf er weinig over, maar wat is het toch heerlijk om elke dag van zomerse temperaturen te genieten en zoveel buiten te zijn.