Vrijdag, 31 mei 2024

Het was even geleden dat ik met Eddy een sushi-tje at. De smaakpupillen waren nog helemaal ingesteld op het goede sushi-adresje in Frankfurt (19 maart 2024), maar toch won de overbuurman (I love sushi) van Eddy. Dat het te maken heeft met het goede gezelschap zou ik niet durven ontkennen. Vooraf aan het samenzijn, trainde ik de medly Engelse Wals-Tango-Weense wals met Peter in de QFactory in Oostpoort, dus ik lustte een paard. De training was heerlijk.

Donderdag, 30 mei 2024

De Duitsers noemen het een 'Glückspilz', wij zeggen 'bofkont'. Vandaag was ik dat vanwege de extra vrije dag. Sacramentsdag is niet in heel Duitsland een vrije dag, maar onder andere wel in Hessen, het Bundesland waarin Frankfurt ligt. Het betekende tijd om het kasteel in Montabauer te bezoeken. Elke reis naar en van Frankfurt hadden we het imposante kasteel boven het stadje uit zien tornen. In het donker rijkelijk verlicht.

Maar het kasteel viel tegen. Het slot, waarvan de buitenkant nog weinig authentieks heeft, is een soort Nijenrode. De Management Business School is niet toegankelijk voor bezoekers. Wel staat er naast het slot een supermodern hotel. In het restaurant werd ons verteld dat het alleen open is voor hotelgasten. We aten er een rozijnenbolletje met kaas en hadden het er gauw bekeken. Het uitzicht vanaf het slot was overigens wel grandioos.

Koffie kwam er evengoed, die dronken we in Bad Neuenahr. We waren op de kerk afgereden, want bij de kerk is meestal wel een cafeetje te vinden. De koffie was niet om over naar huis te schrijven, wat ik hier dus toch doe, hahaha, maar samen een koffietje drinken versterkte wel het vakantiegevoel.

Woensdag, 29 mei 2024

De middag vrij kreeg een verrassende en fijne invulling. De voorspelde regen bleef op een paar spetters uit. Braunfels ligt maar een uurtje rijden van Frankfurt. Het Duitse stadje met het kasteel en de typische vakwerkhuizen, was nog leuker dan de indruk die ik er van internet van had gekregen. We banjerden door de leuke straatjes, waanden ons 100 jaar terug in de tijd en aten een ijsje. Het gras begon om ons heen te groeien.

Zondag, 26 mei 2024

Het eerste idee van Bert om elkaar de avond ervoor rond de klok van 23:30 uur te treffen op het Zandvoortse strand, was met weinig enthousiasme ontvangen door de vriendengroep. Maar voor een samenkomst op zondagochtend 11:00 uur was een ieder meteen in. Aanleiding was het bereiken van de 65-jarige leeftijd van Hansruedi. Helaas stond het weer geen strandwandeling toe, want de koffie was nog niet op of het begon te regenen, maar de ontmoeting was een goede.

Later die middag vertrok ik naar Frankfurt. Het werd onderweg smullen van de zelfgebakken boerencake en de sushi.

Donderdag, 16 mei 2024

Er zijn dagen dat ik me trots voel om voor mijn werkgever te werken. Vandaag onstond dat door de communicatie over het 2de wereldwijde Diversity programma. Thema van dit 2de initiatief van de global werkgroep binnen ons bedrijf is, dat het niet overal vanzelfsprekend is, om te kunnen zijn die je wilt zijn. Met dit programma willen zij daar aandacht aan te besteden binnen de 155 landen, waarin mijn werkgever opereert, met daarin 130 nationaliteiten. Frankfurt kwam vanmorgen vanuit de mist langzaamaan onder de blauwe hemel in de spotlights. De reis terug naar huis was wederom prachtig en in letterlijke en figuurlijke zin warm.

Zaterdag, 11 mei 2024

Mijn zus woont in Monnickendam, waardoor ik mijn geboorteplaats regelmatig bezoek. Maar meestal haalt/brengt Trees mij en rijden we linea recta naar haar huis. Vandaag liep ik met Trees oud Monnickendam in om gezellig samen te lunchen. Ik zag daardoor weer eens hoe mooi Monnickendam is. De foto's van mijzelf zijn van de hand van Trees. Het was prachtig weer, dus zaten wij op een terras en hadden het samen naar ons zin.

Vrijdag, 10 mei 2024

De Duitsers noemen het een Brückentag, een vrije dag waarmee je een Nationale feestdag en het weekend overbrugt. In dit geval is het de dag die tussen Hemelvaartsdag en het weekend valt.

In Den Helder Zuid was ik een keer eerder uitgestapt om een NS wandeling te lopen. Vandaag liepen we een mooie route door de duinen naar Groote Keeten. In het begin van de wandeling lag er nog een zachte deken van mist over de duinen, maar al snel loste die op en kwam er een blauwe hemel tevoorschijn, zinderend van geluk. Er waren die dag meer mensen vrij, dat merkten we al snel aan de hoeveelheid fietsers die ons passeerden. Eenmaal in Groote Keten streken we neer op een terras voor een cappuccino. Vanaf de duintoppen zagen we in de verte nog een aantal kleurige bollenvelden liggen. Ook de route terug werd mooi. We liepen een deel over het strand en een deel door de bollenvelden. De meeste bollen waren al gekopt, maar het pad was toch mooi door het zicht op de duinen. Een dag vol geluk en zorgeloos genieten.

Donderdag, 9 mei 2024

Een zomerse dag en zeer geschikt om de houten vlonders van mijn dakterras op te ruimen. Ze zijn op. Gelukkig kan ik voorlopig toe met de tegels die eronder lagen. Het was een hele dag werk om de tegels op te ruimen, maar het was lekker om in een mild zonnetje op mijn dakterras te klussen, dus geen probleem.

Dinsdag, 7 mei 2024

De nostalgie zat al in de lucht vanaf het moment dat Eddy en Bert beiden positief hadden geantwoord op mijn vraag of we een traditionele dinsdagavond zouden afspreken. Voordat ik naar Frankfurt ging, betekende dat, vanaf 18:00 uur lekker eten bij Eddy en rond 20:45 uur met Bert naar de dansles van de Argentijnse Tango. De dansles staat 'on hold' vanwege mijn werkbare leven in Frankfurt, maar ik realiseerde me nu pas dat we de dinsdagavond niet hoeven missen wanneer ik een weekje in Zaandam ben. Zo'n avond voelt altijd goed. Of we lachen veel, we zetten een stevige boom op of er gebeurt niets spectaculairs, omdat we gewoon moe zijn van de werkdag. Het concept werkt nog steeds, heel fijn.

Zondag, 5 mei 2024

Normaal gesproken reis ik zondagmiddag af naar Frankfurt, maar vandaag had ik een hele zondag in Zaandam tot mijn beschikking.

Op mijn dakterras ruimde ik de vorige dag de uitgebloeide tulpen al op, zodat de lege potten gevuld konden worden. Met Trees rukte ik uit om nieuwe plantjes te scoren bij Ofman, om de hoek bij de sprookjesplek van Bert en Hansruedi. Nadat wij onze slag hadden geslagen met de ingrediënten voor de tuin, werden we getrakteerd op koffie met worteltaart door Bert en Hansruedi en genoten we van een prachtige dag in hun feeërieke tuin.

Woensdag, 1 mei 2024

De Dag van de Arbeid is in heel Europa een nationale feestdag, behalve in Nederland. Dit jaar maakte mijn werkgever er in Nederland een vrije dag van, omdat Koningsdag op zaterdag valt. In Duitsland is 1 mei elk jaar een vrije dag. Het was een bof, want: 1) het was de 1ste vrije dag die ik in Frankfurt vierde, 2) ik wandelde niet alleen, maar met een dierbare collega, en 3) het was een echte zomerse dag met 27 graden op mijn Garmin. Gelukkig ging de wandeling door het Jacobiweiler bos, zodat we niet in de volle zon hoefden te lopen. Dit bos ligt tegen de grenzen van Frankfurt aan en is gemakkelijk te bereiken. Tenminste, als er geen evenementen op onze route waren gepland, want een fietsparcours maakte dat onze tram 17 niet reed. Wij liepen daarom vanuit huis naar de Hauptbahnhof (3 km) om daar de S-Bahn te pakken, die dezelfde bestemming heeft (Louisa station). Op de terugreis ontdekten we dat de S-Bahn doorreed naar de West Bahnhof, om de hoek bij mijn appartement.

Het werd een heerlijke wandeling van 17 km in bijzonder goed gezelschap.