Donderdag, 30 september 2021

Uitsluitend om mijn lezers niet te hoeven teleurstellen vanwege het gebrek aan een slotaantekening over de zojuist afgesloten maand, een notitie over mijn dakterras. Ik zette de acacia houten terrastegels de afgelopen maand in de beits en de olie, waardoor het geheel een warmere uitstraling kreeg.

Verder 3 mooie vakantieweken in september, maar daarover verhaalde ik in afzonderlijke notities:

Arnhem - www.digitaaldagboekvantapje.nl

Ferwoude - www.digitaaldagboekvantapje.nl

Zondag, 26 september 2021

Je vakantie afsluiten met je eReader en een drankje op een strandbedje in het zonnetje aan het strand van Castricum...

De zonnige dag die mij wederom ten deel viel lag niet binnen mijn invloedsfeer, maar verder... hoe goed kun je het regelen voor jezelf? (zie de foto hiernaast)

's Avonds maakte ik het feest compleet met sushi. Ik stelde me in op weer héél hard werken vanaf de volgende dag.

Zaterdag, 25 september 2021

'Hé!!!', zei de jongen luid en fel tegen de 2 yuppen, die zojuist naar voren waren gestapt om zich te laten helpen door de man van de groentestal op de markt. Ik schatte de jongen 14 jaar. 'Deze man is eerst', ging hij verder, waarbij de jongen wees op de man met de bril en een pet in een scootmobiel naast hem in de rij. Er hadden zich 4 rijen geformeerd voor de groentestal. De kratten ertussen zorgden voor de 1,5 meter afstand.

De 2 yuppen hadden ongetwijfeld niet de intentie om voor te dringen. Ze waren druk bezig hun 3 kleine kinderen in het gareel te houden, wat niet lukte. Ze stapten terug in de rij en verontschuldigden zich. De man in de scootmobiel bedankte de jongen en reed naar voren om zijn groente te kopen. Zo'n 14 jaar, dacht ik, een mooi gekleurde ziel. Ik herinnerde me een uitspraak uit de Tao die ik een tijdje geleden las; 'Een sterk iemand komt op voor zichzelf. Een nog sterker iemand komt op voor anderen'. Mooi begin van de zaterdag.

De Friese schapenkeutels zaten nog onder mijn wandelschoenen, maar toch gingen 's middags de stappers weer aan voor een wandeling door de Castricumse duinen (zie foto hierboven). Nog even het vakantiegevoel vasthouden en genieten van het mooie weer.

Donderdag, 16 september 2021

Op deze vakantiedag trof ik sinds 1,5 jaar mijn collega's. Een van hen is bezig met een cursus tot imker en stelde voor om een teamuitje te maken van een bezoek aan de bijenvereniging waar hij de opleiding doet. Het werd een boeiende middag. We kregen uitleg over de ingenieuze organisatie die de bijen er in hun maatschappij op na houden. De koningin is een slimme dame. Het maakt niet uit hoe koud het buiten is. Ze laat zich verwarmen door 40 tot 60 duizend bijen (voornamelijk werkers), zodat 23 graden wordt bereikt. Een flink staaltje feminisme als je het mij vraagt. Ook het bezoek aan de kasten was interessant. Gehuld in een beschermend pak liepen we door de tuin, vol met bloemen waarvan bijen blij worden. Er was vandaag weer veel humor in ons team. Dat was ik gewend van de tijd dat wij - nog onwetend over wat komen zou - onbezorgd met elkaar op kantoor werkten.  We ronden het evenement af met een hapje in sushi restaurant Fussia. Een mooie afsluiting van een fijn weerzien.

Dinsdag, 14 september 2021

De week tussen het vakantiehuisje in de Veluwezoom en Friesland ben ik vrij. Het was vandaag wederom een zomerse dag. Wat een mazzelaar ben ik. Bij vertrek dacht ik vanaf het station in Castricum naar Wijk aan Zee te lopen, maar onderweg wijzigde ik het plan. Het werd een rondwandeling bij Heemskerk. Een deel van het bos waar veel kabouters wonen.

Zondag, 12 september 2021

Wim en Riek pikten me om 10:00 uur voor mijn deur op. We reden naar het zuiden voor een wandeling door De Moerputten; een oude spoorbrug van 600 meter die in 1890 in gebruik werd genomen. Dagelijks reden er destijds 5 treinen per dag.

De spoorbrug vind ik een bijzonder fotogeniek object, maar ook de wandeling door het moeras was de moeite waard. Met een strakblauwe hemel waren de foto's nog mooier geworden.

De wandeling was 5 km. Daarna lunchten we op een terras. Heel gezellig met mijn broer en schoonzus. Een knus voorproefje op ons 2-daagse uitje volgende week in Friesland.