Maandag, 31 mei 2021

Laatste aantekening van de maand. Een kleintje, want ik schreef er deze maand al flink wat. De foto rechts is van een middagwandeling op 28 mei 2021.

de foto hieronder van de nacht van 12 mei, waarbij de daaropvolgende dag ook een bijzonder fijne dag was.

Zondag, 30 mei 2021

De maand mei is bijna ten einde, dus ik was de foto's aan het verzamelen voor de heuse 'indruk van de maand'. In het kader van 'wat woon ik toch mooi', besloot ik een aparte aantekening te maken. Puur voor de foto's, want avontuurlijke dingen, die interessant zijn voor mijn lezers, gebeuren er niet in mijn leven momenteel. Maar het plaatsen van de steiger, vanwege het installeren van de dakscreens, maakte dat ik mijn huis vanuit een ander perspectief zag, en ik concludeerde dat ik nog steeds heel blij ben met mijn plekje. Mijn werkkamer zag er vanuit de hoogste positie op de steiger super uit!

Zaterdag, 29 mei 2021

Op het treinperron in Zaandam werd ik aangesproken door een Belgische dame, die vroeg of ik ervaring had met het reizen per vliegtuig in corona tijd. Geen wonder, ik liep met de grootste koffer die ik had. Dat ik op weg was naar Bert en Hansruedi met een koffer vol met Jan van Haasteren puzzels, kon zij niet weten. Hansruedi had gezegd dat het misschien handig was om met de trein te komen, want we hadden nog een heuse prosecco soldaat te maken. Van Eddy gekregen.

Alvorens we aan het lekkere flesje begonnen buiten op de veranda, fietsten we 16 km. In Spijkerboor stalden we de fietsen en namen het pontje naar de overkant van het water. Daar begon onze wandeling van 12 km door kleine Noord Hollandse dorpjes, zoals West Knollendam en Graft. Bert had de route ontworpen met hulp van Google maps.

De fietstocht terug over Jisp was dwars door de weilanden schitterend. Inmiddels was de zon uitbundig gaan schijnen. Eenmaal terug in de Engewormer was dat helemaal perfect, want we zaten tot 19:45 uur buiten op de veranda. Aten er een voor- en hoofdgerecht en haakten daarna gezamenlijk met de zon af. Het Catan spel kwam op tafel en een stukje zomer bij de koffie, in de vorm van een zelfgemaakte rabarber taart. Een fijne dag.

Donderdag, 13 mei 2021 Hemelvaartsdag

Om 9:19 uur voegde ik me bij de heren voor een 2,5 uur durende treinreis. Volgens de Tao is een echte reiziger niet van plan om ergens aan te komen*, maar vandaag wilde ik toch echt 2 doelen bereiken, nl. 1) met de trein aankomen in Sittard en 2) de Pieterpadroute Sittard - Strabeek uitlopen van 22 km. Het verliep zonder slag of stoot. De laatste 1,5 uur regen duurde net iets te lang, maar ja, je wilt een echte wandelaar zijn of niet.

*niet het einddoel is belangrijk, maar het afleggen van de weg ernaar toe.

Villa Valkenburg is een mooi historisch pand in het centrum van Valkenburg. Het normaal gesproken bruisende stadje van volle terrasjes en restaurantjes, veranderde om 18.00 uur in een spookstad.

Het nuttigen van de Indonesische rijsttafel op mijn hotelkamer (want ik had een tafel en stoelen), vergezeld van een lekkere Chardonnay, gaf een nieuwe dimensie aan het wandeltripje.

Vrijdag, 14 mei 2021

Tijdens het ontbijt in het bijbehorende koetshuis van Villa Valkenburg gaf ik Hansruedi zijn cadeautje. Hij was jarig. Na het uitchecken liepen we gezamenlijk nog een klein stukje op, daarna splitsten onze wegen. Ik liep de laatste Pieterpadwandeling naar de Sint Pietersberg, Bert en Hansruedi liepen een wandeling om Valkenburg heen, want zij hadden de route al gelopen en vonden hem niet de moeite van een 2de keer waard. De heren hadden volkomen gelijk. Je loopt slechts 7 a 8 km door de natuur, de rest van het traject loopt door de straten van Strabeek, Valkenburg en Maastricht. Maar ja, de laatste etappe van het Pieterpad niét wandelen is geen optie.

In het centrum van Maastricht maakte ik fout op fout, omdat het zo druk was en ik de routeaanwijzingen over het hoofd zag. Eenmaal op de Sint Pietersberg liep ik ook verkeerd, omdat ik met mensen liep te praten en een afslag miste. Bij elkaar liep ik 25 km ipv de 17. Toen ik de juiste route op de top vond, had ik geen zin meer. Bert en Hansruedi zaten te wachten, want we hadden afgesproken gezellig gezamenlijk terug te reizen en ik hoorde onweer donderen in de verte. 'In de herkansing' sprak ik met mezelf af en liep de Sint Pietersberg af...

Zondag, 16 mei 2021

Het was de dag van de herkansing (zie aantekening 14 mei 2021). De trein bracht me naar Maastricht. Ik liep de laatste Pieterpadroute in 1 keer naar de top en pakte daarna een stukje Mergelroute. Voor 12 km reis je geen 2,5 uur naar Maastricht en vv. Het was beter weer dan 2 dagen geleden. Ik fotografeerde dezelfde boom van vrijdag in een ander decor. Tenminste, zo leek het. Met een voldaan gevoel stapte ik in Zaandam aan het einde van de middag uit de trein.

Zondag, 2 mei 2021

Ik speelde de gids vandaag. Met Bert en Hansruedi liep ik een van de wandelroutes door het, voor mij inmiddels zo bekende, natuurgebied van Castricum en Wijk aan Zee. Nooit is een wandeling dezelfde. Op de terugweg over het strand van Wijk aan Zee naar Castricum, waren we getuige van een grote groep paragliders. De trainer kwam naar ons toe, toen we stilden stonden om de sportieve mensen tijdens de stevige wind met de wind te zien spelen. Het bleek een internationaal gezelschap te zijn.

Zaterdag, 1 mei 2021

Marion haalde me met de auto op van station Alkmaar. Samen reden we naar Schoorl voor een wandeling. Schoorl ken ik niet goed en ik vond het er prachtig. Veel klimmen en dalen, duinen, bos, strand, leuk weer zo'n nieuwe omgeving ontdekken. Tijdens de mooie route praatten we gezellig bij. Het zonnetje voegde zich af en toe bij ons.