Dinsdag 25 oktober 2016

De ambiance en het dessert, een tarte tatin, was ok. Voor de rest kan ik niet een heel enthousiast bericht schrijven over 'Elkaar', het restaurant waar ik mijn 57ste verjaardag vierde met dierbaren. De gerechten zagen er prachtig uit, maar waren qua smaak fantasieloos. Gelukkig maakte het herengezelschap alles goed. Een fijne entree van Tjalling in mijn vriendenkring en een hele fijne avond om een nieuw levensjaar te vieren.

Maandag 24 oktober 2016

Normaal ben ik als ik aan het werk ben niet gauw afgeleid, maar vandaag had ik een stoel voor het raam willen zetten. Tegenover ons (op maandag altijd steenkoude) kantoor wordt een pand gesloopt. Het pand moet plaatsmaken voor een nieuw gebouw voor mijn werkgever. De sloopwerkzaamheden waren een groot spektakel.

Zondag 23 oktober 2016

De dag diende zich nogal bruut aan. De eigenaar van de boot, die voor ons (aan wal-zijde) lag, bonkte op onze kajuit om kenbaar te maken dat hij wilde uitvaren. Wij vertoefden tot dat moment nog onbezorgd in  dromenland. Het is een 'gentlemens agreement' om de avond vooraf aan jouw vertrek, de zeilers die plaats moeten maken voor jou, te informeren over het tijdstip van jouw geplande vertrek, zodat ze er rekening mee kunnen houden. wij hadden duidelijk niet met een gentlemen te maken.

Na de nodige stress voer Tjalling een rondje door het kommetje om de andere boot de ruimte van het vertrek te gunnen en legde aan naast de boot van Dick en Ineke. Zij reikten ons koffie en thee aan om de stress te neutraliseren. Na het ontbijt (aan dek) van broodjes uit de oven, voeren we uit om de terugweg te aanvaarden. Dick en Ineke voeren door de sluis naar het Markermeer, wij gingen over het IJsselmeer terug. Het was een prachtige dag. Gedurende 2 uur stond er voldoende wind om te zeilen. Ik stuurde de boot langs de kardinalen en oefende met het op koers houden van de boot. Ik voel me 'bewust onbekwaam' naast de man die zijn hele leven al op het water vertoeft. Ondanks het feit dat ik een beginner ben, geniet ik. Ook tijdens de 10 graden van dit weekend.

Zaterdag 22 oktober 2016

Er was een droog weekend beloofd. Een temperatuur van rond de 10 graden en een zonnetje. Het was de laatste kans voor een weekendje zeilen, want de boot gaat 5 november het water uit en volgend weekend zitten we op Mallorca. Reden om nog een weekend te genieten van op het water zijn. Dat lukte goed. Mede dankzij goede zeilkleding, want ik was op een paar koude handen na, lekker warm. Alle aandacht dus om te genieten van elkaar, de rust en het mooie weer. Terwijl Tjalling actief was met allerlei dingen die geregeld en gerepareerd moesten worden, stond ik aan het stuurwiel om de boot richting Enkhuizen te varen. Er was helaas weinig wind, dus van zeilen kwam weinig. In Enkhuizen ontmoetten we in 'het kommetje' de zeilvrienden van Tjalling. 'Het kommetje' is de haven waar boten in plaats van in 'een box' te 'parkeren', naast elkaar aanleggen. Het is voor niemand een probleem om over de boten van anderen - die er al liggen - te stappen om aan wal te komen. Tussen Dick en Ineke en de Salina lag een andere boot. Een dissonant, zo zou de volgende ochtend blijken. Het werd een mooie avond. Aan boord bij Ineke en Dick dronken we aan dek een aperitief. In restaurant 'Porto Vecchio' genoot ik van het gezelschap, de zeilverhalen en de fantastische risotto met truffel.

Dinsdag 18 oktober 2016

Getver. Zojuist het laatste deel van mijn zomercollectie gestreken, zodat het schoon de kast in kan tot het voorjaar zich weer aandient. Om het huis giert de wind en het regent stevig. Een mazzeltje dat ik vandaag een droog motorritje naar het werk en terug had. Er was veel regen voorspeld. Nog helemaal geen zin in die donkere winter. Wel heel fijn dat ik nog een klein weekje Mallorca in het vooruitzicht heb. Wat klaag ik eigenlijk?

Maandag, 3 oktober 2016

Afscheidsetentje met mijn team in restaurant Eye. Het was een schitterende namiddag, dus borrelden we buiten, alvorens binnen aan een lange gezellige tafel met een fantastisch uitzicht plezier te hebben met elkaar. Een inspirerend team om mee gewerkt te hebben. Jammer genoeg kwamen we pas aan het einde van de avond, toen er al mensen weg waren, op het idee om foto's te maken.

Inmiddels doen zich weer nieuwe uitdagingen aan op het gebied van werk. Ik vroeg me die avond af welke keuzes ik de komende tijd ga maken.

Zondag, 2 oktober 2016

Toen we om 13.30 uur de terugreis aanvaardden, was het slecht weer. Het was donker en guur, maar de sfeer op het water was betoverend. Gelukkig had Tjalling een goed zeilpak voor me geregeld, waardoor ik warm en comfortabel was. Het lukte me om de zeilboot de hele route terug te varen naar de haven in Lelystad. Vraag niet hoe, want een mooie rechte lijn varen kan ik niet; de vuurtoren - ijkpunt aan de horizon - zwalkte van links naar rechts. Er was een moment dat de boot met een snelheid van 12 knopen door het water sneed. Ik vind wel dat ik door ben naar de volgende ronde :-)

Zaterdag, 1 oktober 2016

Mijn 3de zeilweekend op het IJsselmeer met Tjalling. Bestemming: Stavoren. Er stond een zonnetje aan de hemel en het was ongeveer 18 graden. Omdat de lucht boven het water de temperatuur van het water aanneemt, was het aangenaam en op een gegeven moment zelfs warm. Wel pech dat er weinig wind stond. Het laatste stuk naar de haven van Stavoren moesten we op de motor varen.

Ik had de landvasten nog niet bevestigd, of het slechte weer diende zich aan. De wandeling door het dorp schrapten we uit het programma, want de hagelstenen rolden over het dek. We borrelden en maakten een lekker vers pastaatje klaar.