De Lambertikerk in Zelhem

Zondag 29 maart 2015

De eigenaar van het B&B was zo vriendelijk om ons met de auto naar Zelhem te brengen, alwaar Pieterpad wandeling 2 begon. Een route van 18 km, die er 19,2 werden, naar Braamt. De eigenaresse van het B&B had al verteld dat de weervoorspelling aan het begin van de dag het gunstigst zou zijn. Dat klopte. Toen we begonnen met wandelen was het nog droog of miezerde het een heel klein beetje. Naarmate de dag verstreek regende het harder en nam de wind toe. Ook vandaag lag er een kasteel langs de route, kasteel Slangenburg.

Op 2/3 van de route troffen we de neef, met zijn vriendin, van Hansruedi in de enige koffiestop langs de route. Daar lunchten we met zijn zessen.

De laatste 7 km waren door het slechte weer afzien. Maar ook vandaag zat de spirit er in. Een gelukzalig gevoel van me happy voelen vergezelde mij.

B&B 'De Berkhof' in Doetinchem

Zaterdag 28 maart 2015

Om 11.00 uur reden Ed en ik voor bij het huis van Bert en Hansruedi. Nadat we het incident met het slot van de kofferbak hadden opgelost (de kofferdeksel wilde niet sluiten), reden we in 1 uur en 1 kwartier naar ons B&B in Doetinchem. De gastvrouw en -heer waren niet thuis, maar Hansruedi haalde de verstopte sleutel tevoorschijn en opende de voordeur.

We checkten in en liepen vervolgens naar het station, waar we op de bus stapten naar Vorden. Daar begon de Pieterpad wandeling naar Zelhem van 16 km. Uiteindelijk werden het totaal 19,8 kms. De koffiestop bij Linde, een klein esdorp, was dicht. Het was jammer dat het weer zo slecht was, want het was een prachtige wandeling. Het miezerde en het was fris. Maar de spirit was goed. Bert en Hansruedi lopen dezelfde gemiddelde snelheid van 5,5 km. Dat is prettig, want het betekent dat je zonder opletten je eigen tempo kunt aanhouden.

's Avonds aten we in restaurant Groeskamp, dat 800 meter van ons B&B adres vandaan lag. Geen denderende keuken, maar wel goede gesprekken over taal en vrijmetselarij in een gezellige entourage.

Carré voor aanvang van de voorstelling van Kaandorp

Maandag 23 maart 2015

Ik voelde me jarig vanavond. Bert had gisteravond 1ste rang kaarten weten te bemachtigen voor de voorstelling van Kaandorp in Carré. Maanden geleden had ik zelf kaarten geprobeerd te reserveren, maar toen stuitte ik op de mededeling op de site van Carré dat alle kaarten waren uitverkocht. Bert trakteerde Eddy en mij vanavond op de kaarten vanwege zijn verjaardag.

Het werd lachen geblazen om oude bekende sketches en liedjes. Het nieuwe repertoire bevatte pareltjes. Ik snap wel het commentaar van de recensenten dat Kaandorp zich er met veel oud repertoire gemakkelijk vanaf maakt, maar ik vond het zalig om die humor weer eens live mee te maken.

Kasteel Assumburg

Zondag 22 maart 2015

Vandaag ontdekte ik Heemskerk. Marie-José en Thijs hadden een paar wandelingen verzonnen en wij kozen voor de route door Heemskerk waarlangs kasteel Maquette en kasteel Assumburg lagen. Het was 7 graden, maar er scheen een zonnetje waardoor het heerlijk wandelen was. Heemskerk is ruim gebouwd en heel groen. Wij konden in de 9,4 km bijna via het ene park naar het andere lopen.

Marie-José trakteerde na de wandeling op een verrukkelijke vissoep met daarnaast allerlei soorten vis. Heel decadent en smullen geblazen. Ons contact gaat soepel en gemakkelijk, waardoor het ineens half zes was. Een heerlijke zondagmiddag.

Landschap tussen Broek en Waterland en het Schouw

Zaterdag 21 maart 2015

Zomaar een slordige zaterdagmiddag in maart, op weg naar mijn neefje Kaelan die een 'Nike Lightweight Voetbal Junior' op het verlanglijstje zette van zijn 8ste verjaardag. Een prachtig kereltje.

Onderweg naar Monnickendam zettet ik de auto langs de kant van de weg om een foto te maken van het landschap. Echte Nederlandse wolkenpartijen op een frisse, zeg maar gerust winterse, dag.

In plaats van een Vermeer of Rembrandt van Rijn...

Zondag 15 maart 2015

Ed en ik haalden Gabi op bij Bert en Hansruedi voor een bezoek aan het Rijksmuseum. Voor mij het 2de bezoek dit jaar.

De auto parkeerden we gratis in de Concertgebouw buurt. Het was waanzinnig druk in het Rijks. Omdat het een zondag was en vanwege het weer; een grijzige, kille dag. Voor het maken van een fatsoenlijke foto van de prachtige Vermeers of Rembrandts was het veel te druk. Natuurlijk namen we de tijd voor het bezoek aan de eregalerij, waar deze prachtige schilderijen hangen. Ook de Basement bezochten we, om de houten beeldjes uit de Middeleeuwen te bekijken van Adriaan van Wesel.

Na het museumbezoek aten we thuis met zijn drieën. Ed maakte huisgemaakte pasta klaar met een lekker zalmpje. 's Avonds brachten we Gabi naar Schiphol.

Hollands cullinair hoogstandje

Zaterdag 14 maart 2015

De vriendin van Hansruedi, Gabi, was over uit Zurich voor het weekend. Ik ontmoette Gabi vorig jaar op het 12,5 jarig huwelijksfeest van Bert en Hansruedi. Haar aanwezigheid was een verrassing voor Hansruedi. Gabi maakte vanavond kennis met de Hollandse keuken, 3 mini stampotjes; van de boerenkool met worst, hutspot met een gehaktballetje en de andijviestampot met kaassouffle, vond ze de boerenkool het lekkerst. Na het eten speelden we het kaartspel 'ciao sepp', de Zwitserse variant op het 'pesten'. Een gezellige avond.

Zou een fantastische reclame van Canon kunnen zijn...

Vrijdag 13 maart 2015

Een heerlijke avond met Bert en Eddy. Geen tijdslimiet, want er is geen tango-les vanavond. Lekker eten met elkaar en delen wat je bezighoudt.  Jacob, Marie en Dobby, de poesjes van Eddy, moeten dat ook een beetje zo gevoeld hebben, want ze waren er de hele avond bij. Jacob kwam zelfs spontaan bij me liggen en Dobby (hij 'poseert' op de foto hiernaast) kwam een paar stevige koppen brengen. Een avond waar een gouden randje omheen kan.

Als ie niet van mij was, zou ik hem kopen...

Woensdag 11 maart 2015

Een schitterende, zonnige dag vandaag. Toen Ed en ik de auto door de wasstraat reden vanmorgen, bedacht ik dat het een goed moment was om ook mijn motor een wasbeurt te geven. Al weken lang liggen de straten rondom ons huis open en het gebeurde vele malen dat ik na een regenbui door een heuse modderpoel moest. Na een stevige wasbeurt stonden de 106 paardenkrachten weer te glanzen en te stralen.

het Alan Pierson museum in Amsterdam

Zondag 8 maart 2015

Rond de klok van 12.30 uur troffen Ed en ik Peter in het 1e Klas Grand Café op het Centraal Station in Amsterdam. We lunchten er gezellig en praatten bij. De wandeling naar het Alan Pierson museum hadden we al gepland, want de prachtige dag die voorspeld was, was ook inderdaad gekomen. In het Alan Pierson museum was ik nooit eerder geweest. Het is een klein museum met een Egyptische - en Romeinse (vaste) collectie. De tijdelijke expositie waarvoor wij gingen - DWDD Pop-Up Museum -  was afwisselend van oude meesters tot hedendaagse kunst, samengesteld door 10 conservatoren. Zeer de moeite waard. Een fijne zondagmiddag met zijn drieën.